Vážení klienti,
v prípade, že cestujete lietadlom a dôjde k meškaniu letu, jeho zrušeniu alebo vám bol odmietnutý nástup na palubu, nie je všetko stratené. V takýchto situáciách vám totiž môže vzniknúť nárok na finančnú náhradu či inú formu kompenzácie od leteckej spoločnosti (ďalej len „kompenzácia“). Skôr než si začnete uplatňovať svoje práva, je dôležité vedieť, za akých podmienok na ne máte nárok.
Tieto podmienky sú upravené Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (ďalej len „Nariadenie“).
Prvým predpokladom pre vznik nároku na kompenzáciu je skutočnosť, že sa na daný let vzťahuje Nariadenie.
Nariadenie sa uplatňuje len na určité typy letov – konkrétne na tie, ktoré spĺňajú aspoň jednu z nasledujúcich podmienok:
- let sa uskutočňuje v rámci Európskej únie – teda letisko odletu aj príletu sa nachádza na území EÚ,
- let smeruje z krajiny EÚ do tretej krajiny (mimo EÚ),
- let smeruje z tretej krajiny do EÚ, ak ho prevádzkuje letecká spoločnosť so sídlom v EÚ.
Kompenzácia
Kompenzácia sa pohybuje v rozmedzí od 250 do 600 eur, v závislosti od vzdialenosti letu:
- 250 € pre lety do 1 500 km,
- 400 € pre vnútroeurópske lety nad 1 500 km a iné lety od 1 500 km do 3 500 km,
- 600 € pre lety nad 3 500 km.
Nárok na kompenzáciu je možné požadovať, v prípade:
- Meškania letu – let musí meškať viac ako 3 hodiny,
- Zrušenia letu bez toho, aby letecký dopravca cestujúcich o zrušení letu informoval aspoň dva týždne vopred pred plánovaným časom odletu,
- Odmietnutia nástupu na palubu z dôvodu preplnenia letu.
Nárok na kompenzáciu vám vzniká pri pravidelných leteckých linkách a rovnako tak aj pri nepravidelných tzn. chartrových letoch, ktoré sú prevádzkované nepravidelne, často napríklad v spolupráci s cestovnými kanceláriami.
Meškanie letu
V prípade meškania odletu máte v závislosti od dĺžky meškania a letovej vzdialenosti nárok na pomoc od leteckej spoločnosti, ktorá meškajúci let prevádzkuje, úhradu vzniknutých výdavkov a zabezpečenie spiatočného letu. Ak prídete do cieľovej destinácie s oneskorením viac ako tri hodiny, môžete mať nárok na finančné odškodnenie, pokiaľ meškanie nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami. Tieto mimoriadne okolnosti musí letecký prepravca riadne preukázať, a to napríklad predložením výpisov z palubného denníka alebo správ o incidente.
Letecká spoločnosť je povinná poskytnúť tieto dôkazy príslušnému vnútroštátnemu orgánu dohľadu a zároveň aj dotknutým cestujúcim, a to v súlade s vnútroštátnymi predpismi o prístupe k dokumentom. Odporúčame vám však zabezpečovať si dôkazy aj po vlastnej osi a to napríklad vyfotografovaním si tabule na letisku, ktorou letecký dopravca oznamuje meškanie alebo vyžiadaním si potvrdenia od leteckej spoločnosti o meškaní letu.
Zrušenie letu
Ak bol váš let zrušený, máte právo rozhodnúť sa medzi vrátením cestovného (ceny letenky), presmerovaním na iný let alebo návratom na letisko vášho odletu. Zároveň vám prislúcha pomoc priamo na letisku a to priamo od leteckej spoločnosti, ktorá mala zrušený let prevádzkovať. Pokiaľ ste sa o zrušení letu dozvedeli menej ako 14 dní pred plánovaným odletom, vzniká vám nárok na finančné odškodnenie. Povinnosť dokázať, či a kedy vás o zrušení informovali, nesie letecká spoločnosť.
Odmietnutie nástupu do lietadla
Ak nastane situácia, keď vám bude nástup do lietadla odmietnutý z dôvodu zdravotných, bezpečnostných alebo dokladových nedostatkov, napríklad chýbajúce víza, či pas je to v poriadku a nástup Vám je možné odmietnuť. Rovnako to platí aj v prípade, že ste nevyužili cestu „tam“ pri spiatočnej letenke, vynechali prípojný let alebo ak cestujete so zvieraťom bez potrebných veterinárnych dokladov.
Ak ste sa však včas dostavili na odbavenie so všetkými platnými cestovnými dokladmi a potvrdenou rezerváciou letu, no napriek tomu vám bol zo strany leteckej spoločnosti odmietnutý nástup na palubu z dôvodu preplnenej kapacity lietadla alebo z prevádzkových dôvodov a vy ste sa dobrovoľne nevzdali svojho miesta, vzniká vám nárok na odškodnenie v závislosti od vzdialenosti letu. V takomto prípade máte na výber z týchto možností:
- náhrada výdavkov na letenku a v prípade, že máte prípojný let, aj let späť na letisko miesta odletu v čo možno najskoršom termíne,
- presmerovanie do konečnej destinácie v čo možno najskoršom termíne,
- presmerovanie v neskoršom termíne podľa vášho výberu za porovnateľných prepravných podmienok, teda zmena rezervácie, pokiaľ sú na daný termín dostupné voľné miesta
Je však dôležité podotknúť, že ak prijmete jednu z týchto troch možností, prestávate mať práva, ktoré sa vzťahujú na ostatné dve možnosti. Letecká spoločnosť by vám počas čakania mala poskytnúť aj bezplatnú pomoc v podobe občerstvenia, stravy, ubytovania (ak bola rezervácia letu presunutá na ďalší deň), prepravy na miesto ubytovania a návratu na letisko a 2 telefonické hovory alebo e-maily.
Právo na starostlivosť
Okrem finančnej náhrady vzniká cestujúcim nárok na starostlivosť, to však závisí od dĺžky meškania a vzdialenosti letu. V zmysle Nariadenia tento nárok vzniká ak ide o:
- Let do 1 500 km, ktorý mešká 2 hodiny a viac
- Let v rámci EÚ nad 1 500 km, ktorý mešká 3 hodiny a viac
- Všetky ostatné lety medzi 1 500 km 3 500 km, ktorý meškajú 3 hodiny a viac
- Lety nad 3 500 km mimo EÚ, ktorý meškajú 4 hodiny a viac
V každom z vyššie uvedených prípadov je možné uplatniť si nárok na starostlivosť. V tomto prípade starostlivosť znamená jedlo a občerstvenie (primerané dobe čakania) a dva bezplatné telefonáty alebo e-maily.
Okrem uvedených nárokov vyplývajúcich z práva na starostlivosť máte nárok na hotelové ubytovanie spolu s prepravou medzi letiskom a miestom ubytovania. Tento nárok vám vzniká v prípade, ak je čas vášho odletu presunutý na nasledujúci deň oproti tomu pôvodne plánovanému, teda to znamená, že odletíte minimálne o deň neskôr.
Ak má let meškanie aspoň päť hodín, máte právo si vybrať medzi:
- vrátením plnej ceny letenky (za neuskutočnenú časť cesty, prípadne aj za už absolvovanú časť, ak let už nezodpovedá pôvodnému cestovnému plánu), a to do siedmich dní
- spiatočným letom späť na miesto odletu, ktorý musí letecká spoločnosť zabezpečiť čo najskôr.
Zhrnutie nárokov cestujúcich
- Jedlo a občerstvenie primerané dobe čakania a dva bezplatné telefonáty alebo e-maily, ak:
- let do 1 500 km mešká
aspoň 2 hodiny,
- let v rámci EÚ nad 1 500 km alebo iný let medzi 1 500 km a 3 500 km mešká aspoň 3 hodiny,
- let nad 3 500 km mimo EÚ mešká aspoň 4 hodiny.
- Hotelové ubytovanie a doprava medzi letiskom a hotelom, ak:
- je odlet presunutý na nasledujúci deň oproti pôvodnému plánu.
- Pri meškaní aspoň 5 hodín má cestujúci právo na výber medzi:
- vrátením plnej ceny
letenky (aj za absolvovanú časť, ak let už nezodpovedá cestovnému plánu), do 7
dní,
- alebo spiatočným letom na pôvodné miesto odletu pri najbližšej príležitosti (zabezpečuje dopravca).
Právo na informácie
Je dôležité zdôrazniť, že právo na informácie je právom, ktoré prislúcha každému cestujúcemu. Ide najmä o právo na jasné a včasné informácie, čo znamená želetecký prepravca je povinný poskytnúť cestujúcim aktuálne a zrozumiteľné informácie o ich lete, vrátane dôvodov oneskorenia, zrušenia alebo zmeny brány a to tak, že si ich na letisku všimnete. Cestujúci by mali byť plne informovaní o svojich právach, ktoré sa spájajú s komplikáciami uvedenými vyššie v texte, vrátane podmienok náhrady a asistencie a to tak, aby si mohli účinne uplatňovať svoje práva. V neposlednom rade majú cestujúci právo aj na prístup k dokumentom, teda môžu požiadať o sprístupnenie dôkazov o dôvodoch meškania alebo zrušenia letu, ktoré musí prepravca na vyžiadanie poskytnúť, napr. výpis z palubného denníka alebo správu o incidente.
Kedy letecká spoločnosť nie je povinná vyplatiť kompenzáciu ?
Letecká spoločnosť nemusí vyplatiť kompenzáciu, ak k meškaniu alebo zrušeniu letu došlo v dôsledku mimoriadnych okolností ako je extrémne počasie, napríklad nepriaznivé poveternostné podmienky. Ďalej bezpečnostné riziká, štrajky letiskových zamestnancov, nie však zamestnancov leteckej spoločnosti alebo politických nepokojov, respektíve v prípade nestabilnej politickej situácie.
V prípadoch keď nejde o mimoriadne okolnosti, si nárok na kompenzáciu môžu cestujúci uplatniť okrem iného aj vtedy, ak ide napríklad o technické problémy, ktoré sa zistili počas údržby lietadla alebo ktorých príčinou bola nedostatočná údržba lietadla, tiež v prípade nárazu mobilných nástupných schodíkov do lietadla, či štrajkov zamestnancov leteckého dopravcu.
Záver
Vážení klienti, blíži sa nám letné obdobie a s tým aj zvýšený počet letov. Ak sa ocitnete v nejakej zo situácií, ktoré sme opisovali vyššie alebo už ste sa s takouto situáciou stretli, veríme, že po prečítaní nášho článku už viete aké máte práva. V prípade, že vaše lietadlo bude meškať, váš let bude zrušený alebo vám bude odmietnutý nástup do lietadla a budete si môcť uplatniť uvedené nároky, no komunikácia s leteckou spoločnosťou nebude efektívna, obráťte sa na nás a my vám s tým pomôžeme.
Váš tím alianciaadvokátov ak, s.r.o.